‘Bill Moorlag’ leidt twitterwandelaars door Onderdendam

5 november 2018

Onder hemelluchten die in een schilderij van kunstkring De Ploeg niet zouden misstaan, kuierden twintig wandelaars door Onderdendam. William Moorlag, Tweede kamerlid van de Partij van de Arbeid, vertelde hen honderduit over de rijke geschiedenis en de talrijke monumenten van het karakteristieke dorp.

Voor de geboren Onderdendammer was de wandeling één brok nostalgie: “Als zoon van een zeeman en een Noord-Ierse moeder heb ik in dit prachtige dorp mijn kinderjaren doorgebracht. De bewoners vonden William maar een vreemde naam. De helft van de Onderdendammers noemden me daarom Bill”.

Tijdens de volgeboekte wandeling werden Landgoed Oudebosch, begraafplaats Onder-wierum, de Kerk Onderdendam en Moorlags geboortehuis aangedaan. Jan-Willem van de Kolk, PvdA-wethouder van de gemeente Bedum, startte het initiatief via de sociale media. De deelnemers toonden zich na afloop erg enthousiast: “Geweldig en indrukwekkend mooi, deze parel van Het Hogeland”.