Eerste N.A. de Vrieslezing over strijd vrouwenkiesrecht in Winsum

14 april 2019

Eerste N.A. de Vrieslezing:

Historicus Femke Knoop over Roosje Vos en de strijd voor vrouwenkiesrecht

Op zondagmiddag 12 mei organiseert stichting Een Joodse Erfenis in samenwerking met Stichting Behoud Synagoge Winsum de Eerste N.A. de Vrieslezing. Vele jaren stond de voormalige synagoge in Winsum bekend als het N.A. de Vriesgebouw; genoemd naar Nathan Albert (Nardus) de Vries (1878-1924), geboren in een joods gezin in Winsum. Nardus werd een gedreven S.D.A.P. politicus en werd na zijn verhuizing lid van de gemeenteraad en wethouder in Groningen en later lid en gedeputeerde van de Provinciale Staten.

Ook de echtgenote van Nardus, Agnes de Vries-Bruins (1874-1957), was een gedreven S.D.A.P. politicus. Op 8 maart (internationale vrouwendag) werd bekend dat Agnes als een van de 50 vrouwen een plaats heeft gekregen in de Groninger Vrouwengalerij evenals vakbondsleidster en politica Roosje Vos (1860-1932). Beide vrouwen hebben verder gemeen dat ze in 1919 werden geïnstalleerd als lid van de Provinciale Staten en dat ze kinderloos bleven. Ook Roosje Vos werd net als Nardus de Vries geboren in een joods gezin, maar dan in Amsterdam.

Meer informatie over beide vrouwen is te lezen via onderstaande links:

Spreker Femke Knoop zal in het eerste deel van de lezing een algemeen verhaal vertellen over de strijd voor vrouwenkiesrecht, om vervolgens in het tweede deel (na de pauze) dieper in te gaan op de rol die Roosje Vos speelde bij de strijd voor vrouwenkiesrecht. Meer informatie kunt u vinden op: www.sjoelplein.nl

Femke Knoop is een freelance historicus met een passie voor musea, modegeschiedenis en material culture. Recentelijk verscheen haar boek over het Amsterdamse modehuis Hirsch & Cie (1882-1976). Tijdens haar onderzoek stuitte ze op naaisters die aanvankelijk actief waren binnen de naaistersvakbond, maar later ook actief werden binnen de SDAP en de vrouwenkiesrechtbeweging. Eén van hen was Roosje Vos.