Van Roze naar Rood.

19 november 2018

De kandidaten van de Partij van de Arbeid hebben vanmorgen de roze brillen op de rotonde aan de westkant van Uithuizen van kleur veranderd. Ze zijn nu rood omdat de PvdA wil aangeven dat zij van oudsher de wereld door een rode bril bekijkt.

En wat zie je dan door een rode bril? Dan valt het op dat er in onze nieuwe gemeente Het Hogeland veel goeds en moois is, maar ook dat er veel te verbeteren is. Waar het voor veel mensen aan ontbreekt is zekerheid. De zekerheid om niet in armoede te hoeven leven terwijl we zo’n welvarend land hebben. Op het Hogeland komt armoede en gebrek, vaak gepaard gaan met uitzichtloze schulden, veel voor. De PvdA wil dat bestrijden en, als het enigszins kan, opheffen en voorkomen. Mensen hebben recht op geluk en horen niet steeds zorgen te hebben over de dag van morgen en volgende dagen.

Werk hebben het belangrijkste om mee te kunnen doen in de samenleving. Kinderen moeten kunnen opgroeien in een omgeving die hun de ruimte biedt om zich te ontwikkelen. Ook volwassenen moeten de ruimte hebben om zich te ontplooien. Vrijwilligerswerk vormt daarvoor een mooie toegang. Daarbij moeten mensen die zich inzetten voor de samenleving niet bang hoeven zijn voor verlies van een uitkering. Wij willen gewoon dat iedereen erbij hoort.

Maar wij willen nog veel meer dan we in dit bericht kwijt kunnen. Kijken door een rode bril biedt een kijk op de wereld waar je heel werklustig van wordt. De PvdA heeft daardoor een massa ideeën over wat er allemaal moet gebeuren in de gemeente Het Hogeland na 1 januari. Lees daarvoor het verkiezingsprogramma, tevens het onderhandelingsprogramma voor de collegevorming en het beleid voor de komende drie jaren (zoeken op Pvda Het Hogeland verkiezingsprogramma 2018). Help ons dat programma handen en voeten te geven door de Partij van de Arbeid straks een sterke positie te geven in de gemeenteraad. Pak die kans komende woensdag. Kijk met ons mee door een rode bril.

De actie is uitgevoerd met toestemming van Kees Romkema, de kunstenaar die de brillen ontwierp.