Door Mädi Cleerdin op 14 mei 2021

6. Aankoop kavel Kantens
  7. Begrotingswijzigingen

Besluitvormend, bespreekstukken

1. Bestemmingsplan Boogplein (JW)
    Na het vertrek van Sennema is invulling van ‘het gat van Winsum’ een moeizaam proces geweest. Het eerste plan van het gerenommeerde en na een prijsvraag geselecteerde bureau Zwarte Hond, was te ‘stads’ en ondervond heel veel tegenstand. Daarna is het alleen maar kommer en kwel geweest met ontwikkelaars van buiten. Het leidde ertoe dat er smalend over Winsum werd gesproken. ‘Winsum brengt niets tot stand’, was een veelgehoorde opmerking. Dat werd anders in de laatste raadsperiode. Het college zette er krachtdadig op in, er werd contact gezocht met initiatiefrijke en potentiële Winsumer ontwikkelaars en ondernemers en gemeente wisten elkaar te vinden. Consequent is er vastgehouden aan het zogenaamde haltermodel. Met op de ene halter Obergon met AH als trekker en op de andere halter Het Boogplein, met een sterke horeca. De halters waren echter niet in balans. En dat is wel nodig omdat de Hoofdstraat en de Boog zich niet lenen voor autoverkeer. Elke halter heeft daarom een eigen trekkracht nodig. Ondanks dat de halter al veel aan gewicht heeft gewonnen door het compacter maken van het centrum en de verplaatsingssubsidie, moet het verder afgemaakt worden. Een gapend gat heeft geen aantrekkingskracht.
    Toch willen we nog een paar kritische noten plaatsen.

1. Deze plek verdient een fantastische uitstraling. Maak daarom bij de verdere uitwerking van de plannen en bij de uitvoering gebruik van kwalitatief hoogwaardige materialen en heb oog voor detaillering. Ongetwijfeld zal de welstandscommissie daar oog voor hebben, toch willen wij dit benadrukken
    2. In het raadsoverleg hebben we al benoemd dat Het Hogeland niet bepaald uitblinkt in het creëren van een groene ruimtelijke omgeving. Dat geldt in hele sterke mate voor het parkeer- c.q. evenemententerrein. Groen in bloempotten! Hoe gek kun je het bedenken in een plattelandsgemeente. Het is en blijft stenig en vraagt goed en veel onderhoud en water. We zien het al voor ons stenen bloempotten met verdorde planten. Wij roepen op om de keuze voor bloempotten en dit onderdeel van het plan te heroverwegen. Maak het terrein echt groen.
    3. Wij hebben begrepen dat de wilgen niet kunnen blijven staan. Wij rekenen erop dat verplaatsing zodanig wordt opgepakt dat de overlevingskans maximaal is.

Ondanks dat wij heel goed begrijpen dat niet iedere Winsumer zal staan te juichen, denken wij dat dit plan bij het merendeel van de bevolking op voldoende draagvlak kan rekenen. Een inwoner gaf in Het Dagblad van maandag heel goed de gevoelens van een groot deel van de Winsumer bevolking weer. We citeren: ‘Na meer dan 20 jaar praten en braak liggen, mag er wel een keer wat gebeuren’ en hij vervolgt ‘Het is een mooi plan. Soms moet je wel wat concessies doen’.

1. Ontwikkeling Oostpolder (JK)

De afgelopen jaren hebben verschillende fracties van de PvdA met grote regelmaat contact en overleg gehad met een aantal inwoners van Oudeschip. We hebben de frustratie over de vervuiling, de onduidelijkheid over de tegemoetkoming rond de bouw van de windmolens, de continue herrie en het getril rond bouw van Google en de fundamenten van de nieuwe windmolens. Ze leven al jaren rond een bouwput, met alle gevolgen van dien. Soms hebben we zelfs de wethouder meegenomen om te laten zien dat het dorp in verwarring is.

Maar de inwoners blijven actief, ze strijden voor hun dorp, voor de inzet van dorpsbudgetten, voor lantaarnpalen, komborden. Klein leed vergeleken met wat er naar verwachting op hen af komt. Altijd actief, altijd bezig met de leefbaarheid van het dorp! We willen via deze weg het dorp Oudeschip en omgeving complimenteren! Menig dorp had het al lang opgegeven, moegestreden, op.

En dan staat nu ook nog eens de industriële invulling van de Eemspolder voor de deur. Nóg dichter bij het dorp, nog meer luchtvervuiling en licht-en geluidsoverlast.

Voor onze fractie is het een dilemma, u zal dat begrijpen, werk/werkgelegenheid is één van onze speerpunten. Werk zorgt voor zoveel meer dan alleen een inkomen: deelname aan de maatschappij, sociale omgang, gevoel van waarde te zijn, zekerheid. Zeker als de regio invulling kan geven aan de banen die ontstaan. En wat te denken van de leefbaarheid, is er eigenlijk wel te leven zó dicht bij de industrie? Mogen we dat onze inwoners wel aandoen? En als ze weg willen, wat zijn dan de mogelijkheden? En als er mensen weg gaan, wat doet dat met het dorp, de streekjes waar het om gaat? Wat doet het uberhaupt met de mensen? Ons voorstel voor een Leefbaarheideffectrapportage wordt gelukkig raadsbreed gedragen.

De Oostpolder is een kale vlakte, op dit moment ingericht voor landbouw en met windmolens. Wat krijgen ‘we’ er voor in de plaats? Hoe gaat dat er uit zien? Onze fractie gruwelt van bedrijventerreinen waar blokkendozen de omgeving verpesten. Hoe gaan we daar in dit gebied mee om? In de polder horen geen bomen, maar hoe gaan we daar dan wel mee om? Naar ons idee moeten we de ambitie hebben om binnen de aanwijzing te komen tot het mooiste, groenste, schoonste, stilste én duurzaamste industrieterrein van heel Nederland.

We hebben veel vragen die wij als raad niet kunnen en niet moeten gaan invullen! Wij zijn blij dat we als totale raad gezamenlijk een aantal kaders hebben geformuleerd die de inwoners voorop stellen. Zij mogen -samen met een aantal deskundigen- gaan bepalen hoe de randvoorwaarden voor dit gebied (inclusief het dorp zelf) ontwikkeld worden. Hoe de randvoorwaarden meegenomen worden in de plannen. We roepen gezamenlijk op de inwoners op alle fronten deskundig te ondersteunen, van omgevingsmanager tot landschapsarchitect. Maar ook verwachten we dat de inwoner die nu  óf over 10 jaar kiest om, om welke reden dan ook, te vertrekken ruimhartig en rechtvaardig gecompenseerd wordt. Wij ondersteunen van harte de raadsbreed ingediende zienswijze en verwachten hiermee voor alle betrokkenen een acceptabele basis voor de uitbreiding van de Oostpolder Eemshaven te kunnen waarborgen.

U heeft gisteren ongetwijfeld Nieuwsuur gezien. Waarbij in elk geval een zweem van vriendjespolitiek en machtsonevenwicht geschetst wordt. Kort door de bocht, heb je centen en invloed dan ben je spekkoper. Heb je geen centen en invloed, dan trek je op alle fronten aan het korste eind. Een onacceptabel gegeven. Kan het college ons verzekeren dat in de huidig voorgestelde constructie zelfs alle schijn van partijdigheid en vriendjespolitiek uitgesloten is?

We ronden niet af zonder het college op te roepen ook alle zaken die nu spelen serieus te blijven behandelen. Koppel niet alles aan de toekomstige plannen, zorg dat de leefbaarheid ook nu zo min mogelijk onder druk staat! Dat zijn we de inwoners van Oudeschip en omgeving verplicht.

1. Havenbeheersverordening Lauwersoog (MC)
  2. Notitie grondprijzen 2021 (JH)
  3. Begroting GR Seaports (JK)
  4. Jaarstukken 2021 RGA (JW)
  5. Motie PvdA omgevingsvisie en burgerberaad (JW)
Mädi Cleerdin

Mag ik me even voorstellen….. Ik ben Mädi Cleerdin en woon op het mooie Zuurdijk. Samen met mijn man een honden geniet ik dagelijks van het prachtige Groninger landschap. Wat een weelde om hier te mogen wonen. En dan ook nog eens met allemaal bijzondere en krachtige mensen om je heen. Dat geeft mij inspiratie.

Meer over Mädi Cleerdin