Door Mädi Cleerdin op 14 januari 2022

Raadsvergadering 13 januari 2022

3. Voornemen om te winnen gas naar boven bij te stellen

Voorzitter,

Wij zijn tot in onze ziel geraakt!

De PvdA-fractie heeft hier geen woorden voor.

In dit hoofdpijndossier waarin het vertrouwen in onze overheid, vertrouwen in het nieuwe kabinet, vertrouwen in de gehele politiek, aan een zijden draadje bungelt, zijn we bij de term nu of nooit aangekomen.

Wij Groningers, wij Hogelandsters pikken dit niet langer!

Wat zijn alle gedane beloftes, alle gemaakte vaststellingsbesluiten, alle uitspraken over compassie en de veiligheid van de Groningers, afspraken over het stopzetten van de gaswinning in het Groninger veld nog waard, in de ogen van onze inwoners?

Geen drol!

Niets als we niet stoppen met deze waanzin!

Telkens weer komt een nieuw konijn uit de hoge hoed tevoorschijn, een zeer onaangename verassing waarmee wij Groningers opnieuw worden geconfronteerd.

Ja en amen zeggen tegen de gaswinning is er allang niet meer bij.

De weerstand onder de Groningers is maximaal en heeft zijn kookpunt bereikt.

Geen nieuwe beloftes meer die wéér niet worden nagekomen, geen valse hoop geven die achteraf weer teniet wordt gedaan.

Geen, maar dan ook geen enkel begrip meer, voor alle tegenvallers, die telkens weer voor ongepaste verrassingen zorgen, waardoor de gaskraan opnieuw moet worden opengedraaid!

Geen konijnen meer uit de hoge hoed toveren.

De gaskraan moet eens en voor altijd definitief op slot.

“Het is niet genoeg te weten,
men moet ook toepassen,
het is niet genoeg te willen,
men moet ook handelen.”

Aldus Goethe.

Ik sluit af met een persoonlijke boodschap aan Hans Vijlbrief:

Beste Hans, ik wens je ongelofelijk veel daadkracht en succes toe in dit weerzinwekkende bizarre pijnlijke dossier.

Het is voor de Groningers nu of nooit.

1. Subsidieregeling verduurzaming en verbetering Groningen

De chaos op maandag 10 januari was énorm en liep volledig uit de hand. Excuses daarvoor zijn door diverse betrokken bestuurders inmiddels gemaakt en zijn ook hier, op Het Hogeland noodzakelijk. De stelling, wie het eerst komt die het eerst maalt heeft voor een tweespalt gezorgd, de ontstane ongelijkheid voor onze inwoners is niet uit te leggen.

Samenvoeging van tranche 2 en 3 was bij onze inwoners niet bekend. Inwoners waren in de veronderstelling gebruik te kunnen gaan maken van de 3e tranche.

Zijn, toen duidelijk werd dat er een chaos ontstond, door ons college pogingen in het werk gesteld om de procedure stop te zetten?

Uit de woorden van onze commissaris van de Koning René Paas bleek dat het al misging bij de onderhandelingen met het Rijk over het bestuursakkoord.

Het Rijk wilde niet volledig over de brug komen.

Was bij de concretisering van dit bestuursakkoord bekend hoeveel huiseigenaren gebruik konden maken van deze subsidieregeling?

Welke acties zijn door bestuurders ondernomen om het subsidieplafond verhoogd te krijgen?

Heeft de raad van deze pogingen kennis kunnen nemen?

Bestaan er bij andere subsidieregelingen binnen dit bestuursakkoord ook subsidieplafonds?

Hoe staat het daarmee?

Dreigen daar ook problemen?

Gemeenten hebben aangegeven dat ze zelf aan de slag gaan om alsnog alle inwoners de gelegenheid te geven om de subsidieaanvraag in te dienen.

Wat betekent dit voor diegene die zich al op het gemeentehuis hebben gemeld? Krijgen indieners van de aanvraag een bevestiging van de gedane registratie?

Krijgen wij als raad vooraf inzicht in wijze waarop onze gemeente Het Hogeland dit gaat organiseren?

We kunnen op geen enkele wijze het risico lopen dat het weer misgaat.

Het komt er nu op aan dat de gemeente dit zorgvuldig en secuur gaat uitvoeren.

Sluiting

Mädi Cleerdin

Mag ik me even voorstellen….. Ik ben Mädi Cleerdin en woon op het mooie Zuurdijk. Samen met mijn man een honden geniet ik dagelijks van het prachtige Groninger landschap. Wat een weelde om hier te mogen wonen. En dan ook nog eens met allemaal bijzondere en krachtige mensen om je heen. Dat geeft mij inspiratie.

Meer over Mädi Cleerdin