Door Mädi Cleerdin op 30 april 2021

Raadsvergadering 14 april 2021

Raadsvergadering 14 april

In 2016 zijn er namens de gemeente Winsum controles uitgevoerd bij Maatschap Vermue waarbij overtredingen zijn geconstateerd. Volgens de procedure voert de Omgevingsdienst een hercontrole uit. In het geval van Maatschap Vermue heeft er geen hercontrole plaatsgevonden en zijn na 2016 geen controles meer uitgevoerd. Sowieso zijn er na 2016 geen controles meer uitgevoerd.

De fractie van de PvdA vraagt zich af hoe kan dat?

Wij vragen ons ook af of de gemeente zelf opdracht aan de Omgevingsdienst kan geven om bijvoorbeeld een jaarlijkse controle te houden?

Besluitvorming hamerstukken

1. Bekrachtiging geheimhouding
  2. Krediet project Vakland
  3. Krediet ‘ondernemers in de knel’
  4. Verordening Adviesraad sociaal domein

Besluitvorming bespreekstukken

1. MFA Bedum

Ingediend amendement namens Pvda, CDA en gemeentebelangen.

Er is heel veel gezegd en geschreven. De discussie over de accommodatie maakt veel los.

Zo bestaat er ruis over een gift dan wel investering van maar liefst 500.000 euro van een lokale ondernemer. Van de kant van de stichting wordt aangevoerd dat de aanzienlijke bijdrage van de provincie op het spel wordt gezet. Ook bestaat er discussie over de inzet van NPG-gelden en de wenselijkheid van een multifunctioneel gebouw.

Voorzitter, de gerezen situatie betreurt de PvdA-fractie ten zeerste. Los van alle inhoudelijke discussies en emoties constateren we echter een onlosmakelijk feit: de relatie tussen het college en de stichting MFA Bedum is ernstig verstoord. Dat is betreurenswaardig en er kunnen daardoor kansen gemist worden.

Vervolgstappen zijn echter nodig. De huidige accommodatie is technisch afgeschreven. De fractie geeft daarom nu groen licht aan het college om als eigenaar met de huurder, zijnde het bestuur van SV Bedum, om tafel te gaan met de insteek om helder te krijgen wat de benodigde investeringssom is voor een nieuwe, duurzame en toekomstbestendige accommodatie.

De PvdA wil in kaart krijgen wat nodig is om een toekomstbestendige accommodatie te ontwikkelen. Welke investeringssom is daarvoor nodig? Welke ruimtelijke oplossingen zijn daarbij noodzakelijk? Wat zijn kortom de verplichtingen van de gemeente bij nieuwbouw? Die vragen willen we graag kunnen beantwoorden. We vragen het college om dat in kaart te brengen.

Wanneer het college haar opdracht naar een nieuwe, duurzame en toekomstbestendige accommodatie voor SV Bedum heeft afgerond, verwacht de PvdA een separaat raadsvoorstel waarin het college besluiten voorlegt waaronder het beschikbaar stellen van het krediet.

Voorzitter, maar er is meer te zeggen. Rond en binnen SV Bedum, een vereniging met zo’n duizend leden, is zeer veel inwonerkracht aanwezig. SV Bedum kent actieve leden en betrokkenen, die veel en gedegen ervaring hebben met bouw, vastgoed, juridische zaken, ondernemen, facilitaire zaken, financiën en subsdiewerving. Passend in de visie van onze gemeente willen we graag dat deze kracht zoveel als mogelijk aangewend en ingezet wordt om tot een optimale accommodatie te komen.

We willen daarom bij de besluitvorming over de investeringssom betrekken in hoeverre invulling kan worden gegeven aan gedeeltelijke of gehele privatisering van de nieuwe accommodatie.

We denken daarbij dus niet alleen aan de ontmoetingsruimte, maar ook aan de bestuurskamer, de kleedkamers. Kortom: de totale accommodatie.

De fractie van de PvdA is dus bereid om onder nader te formuleren voorwaarden mee te werken aan de overheveling van de verantwoordelijkheid voor de volledige accommodatie, als ook de bouw, als privatiseringsvoorwaarden redelijk en billijk worden ingevuld en dit leidt tot een betere en eigentijdse accommodatie.

Meervoudig gebruik van de accommodatie sluiten wij niet uit. De PvdA staat voor ontmoetingscentra die duurzaam, flexibel en multifunctioneel worden gebouwd en gebruikt.

Wat ons betreft luidt het voorgenomen besluit, conform het raadsbesluit:

1. Het college opdracht te geven samen met de SV Bedum te onderzoeken hoe een nieuwe, duurzame en toekomstbestendige accommodatie voor SV Bedum kan worden gerealiseerd passend bij de omvang van de vereniging.
  1. Bij de behandeling van de voorjaarsnota te besluiten over het beschikbaar stellen van extra middelen voor de realisatie van de nieuwe accommodatie van SV Bedum.

Voorzitter, met beide beslispunten stemt de PvdA dus in waarbij we helder zijn in onze toelichting. We wensen het college en het Bestuur van de SV Bedum een constructief overleg en hopen van harte dat langs deze weg tot een gedragen en goede oplossing kan worden gekomen.

1. Garantstelling WEC

Eerste termijn

Aan de raad wordt gevraagd om wensen en bedenkingen te geven over de garantstelling voor het Werelderfgoedcentrum.

Het college heeft de intentie uitgesproken om garant te staan voor het bedrag van 9 mln.

Een garantstelling is geen lening, dat is een wezenlijk belangrijk verschil. Het Hogeland gaat géén lening verstrekken aan het WEC, maar staat garant voor de hypotheek. De garantsteller, in dit geval gemeente Het Hogeland, komt pas in beeld als door onvoorziene omstandigheden de hypotheek niet meer bekostigd kan worden. In de praktijk komt dit maar zelden voor.

Kortom Het Hogeland legt geen 9 mln op tafel, maar investeert de gereserveerde 1 mln in het bouwrijp maken van het WEC-W terrein. Daarnaast heeft de raad 800.000 euro beschikbaar gesteld voor gemaakte onkosten.

Uiteraard willen we de risico’s voor onze gemeente op voorhand zoveel mogelijk afdekken en beperken. Het college heeft onderzoeksbureau Ecorys ingeschakeld om de financiële risico’s in kaart te brengen. Volgens het rapport zijn de risico’s beperkt en aanvaardbaar, bovendien zijn een aantal aanbevelingen door Ecorys aan het college gedaan die door het college zijn overgenomen.

Ook onze fractie is scherp geweest om te kijken waar zitten de risico’s? En op welke wijze kunnen we de risico’s zo klein mogelijk houden? Onze fractie heeft zich verdiept in de garantstelling, professioneel advies ingewonnen om te weten waar we scherp op moeten zijn én welke risico beperkende voorwaarden noodzakelijk zijn voor deze garantstelling.

Vervolgens hebben we in het raadsoverleg kritische vragen gesteld en antwoord gekregen. Ik   benoem daarvan een aantal vragen die ik namens de PvdA heb gesteld.

In het rapport van Ecorys wordt gesproken over adviezen en aanbevelingen, kan er een overzicht van de aanbevelingen plus de bijbehorende acties van het college naar de raad komen?

Is het hypotheekrecht en het pandrecht vastgelegd?

Kunnen we het parkeren gefaseerd aanleggen zodat de kosten voor de huur van de Stichting omlaaggaan waardoor de exploitatiekosten lager worden?

Stel het volgende scenario doet zich voor dat het met het WEC-W niet goed gaat en met de zeehondencrèche wel? Wat dan?

Hoe gaat het met de opbrengst van de Captital Campaign na de eerste 1,6 mln, wordt deze volledig benut voor de aflossing van de hypotheek?

Heeft het college de Stichting WEC-W voldoende bevraagd over de risico’s en de wijze waarop de Stichting zelf de risico’s heeft afgedekt? Heeft het college zich maximaal ingespannen om de risico’s te beperken?

Blijft het college regelmatig in gesprek met de Stichting WEC-W?

Ook door andere fracties zijn kritische vragen gesteld over o.a. afspraken maken met de belastingdienst over Ruling i.v.m. BTW, de inbreng van de Stichting WEC, de opbrengst van de Capital Campaign, het bedrag van 1,6 mln voor de start van de bouw, de wijze van aflossing van de rente, de termijn van renteaflossing, waarom is gekozen om pas na 5 jaar te gaan aflossen?

De ingeschatte exploitatiekosten, de gemaakte afspraken met de verhuurders, vastgelegde verhuurders overeenkomsten en executiewaarde van het pand.

Mijn fractie van de PvdA spreekt de volgende wensen uit :

Wij vragen het college om afspraken te maken met de Stichting WEC-W over de wijze van aflossing van de hypotheek.

In de te maken afspraken vast te leggen de binnengekregen financiële middelen uit de Captital Campaign te benutten voor de aflossing van de hypotheek.

Daarbij vragen we het college de financiële ontwikkelingen bij de Stichting WEC op de voet te volgen.

Tweede Termijn

In voormalig gemeente De Marne werd het initiatief voor een Werelderfgoedcentrum op Lauwersoog gelanceerd. Met daadkracht heeft de gemeenteraad van De Marne 1 miljoen beschikbaar gesteld en daarmee werd de eerste aanzet gedaan. Externe partijen; Het Waddenfonds én de Provincie Groningen hebben 15 mln beschikbaar gesteld.

Vanavond staan we op een doorslaggevend moment.

We willen kort ingaan op de kansen en mogelijkheden voor ons gebied met de komst van het Werelderfgoedcentum.

Het Werelderfgoedcentrum geeft een sterke economische toeristische educatieve impuls aan Het Hogeland, zorgt voor banen en geeft een boost aan de werkgelegenheid. Wetenschap staat in verbinding met educatie. Ecologische ontwikkelingen worden worden bekeken vanuit de wereld van de zeehonden, die een directe weergave zijn van het welzijnsniveau van de Waddenzee.

Werkleerplekken zijn onderdeel van de educatieve doeleinden, die tegelijkertijd een plus geven aan het WEC. Onze fractie van de PvdA ziet met de komst van het WEC-kansen voor Het Hogeland om het toerisme en recreatie te promoten, daarbij kansen om de werkgelegenheid te versterken.

We benutten de schoonheid van de Waddenkust met zijn aantrekkingskracht voor het toerisme op Het Hogeland nog onvoldoende.

Met gebruik van duurzame materialen, ook uit de omgeving, met aandacht en respect voor het Dark Sky gebied, heeft de vermaarde architect Dorte Mandrup een iconisch gebouw ontworpen met spectaculair uitzicht gericht op de Waddenzee, zodat het zicht op de Waddenkust als het ware meer geopend wordt. Met deze garantstelling is de komst van hét oogverblindende Werelderfgoedcentrum gegarandeerd.

Onze fractie spreekt grote waardering uit voor Niek Kuizinga, die lef en doorzettingsvermogen heeft getoond.

1. Verkeer en parkeren Lauwersoog

Het parkeerbeleid op Lauwersoog heeft een lange voorgeschiedenis, in voormalig gemeente De Marne heeft de raad zorgen uitgesproken over beschikbare parkeerruimte t.a.v. het binnendijks parkeren.

In het voorliggende voorstel is gelukkig gekozen voor parkeerplaatsen aan de buitenkant van de dijk op het terrein van RWS en de provincie Groningen. Het aantal benodigde parkeerplaatsen is berekend aan de hand van de te verwachten bezoekers.

De kosten van 1,8 mln worden verrekend met de Stichting WEC in de vorm van een huurovereenkomst zodat met de gemeente alle gemaakte kosten worden verrekend.

Voorzitter, er is al heel veel over gezegd, toch heeft onze PvdA-fractie nog een aantal opmerkingen. De PvdA heeft zich uitgesproken over de beheersbaarheid van de exploitatie van het WEC en in dat kader geopperd eventueel gefaseerd de parkeerterreinen aan te leggen. In de memo aan de raad is deze mogelijkheid benoemd, te beginnen bij het parkeerterrein RWS.

Om tot een positieve exploitatie te komen zou de Stichting WEC nog kunnen overwegen de mogelijkheid aanpassen van de parkeertarieven te benutten. Uiteraard is het helemaal aan de Stichting.

Verkeersoverlast moet volgens onze PvdA-fractie zoveel mogelijk worden voorkomen, om de verkeersstroom beheersbaar te houden zou het wenselijk zijn als de bereikbaarheid via openbaar vervoer op Lauwersoog door Qbuzz geoptimaliseerd wordt. Daarover is eerder in het raadsoverleg gesproken. Inzet van verkeersregelaars op piekdagen blijft nodig om de verkeersveiligheid te vergroten.

Inwoners op Lauwersoog mogen wat de PvdA betreft geen overlast ondervinden, wildparkeren op Robbenoort moet worden voorkomen.

WEC-bezoekers die van de parkeerplaatsen komen zouden gebruik kunnen maken van een bus pendeldienst blijkt uit het rapport van Sweco.

De voor- en nadelen van het heen en weer rijden zijn door Sweco niet uitgewerkt.

1. Koersdocument transformatie sociaal domein

Twee jaar na de herindeling is het tijd om de kaders voor de koers van het Sociaal Domein voor de komende ca 10 jaar vast te stellen.

Het gaat hier over onze visie op de samenleving, wat we voor elkaar kunnen betekenen én wat het mag en moet kosten als mensen op welke wijze dan ook hulp en/of ondersteuning nodig hebben. Wij vinden dat niemand gelijk is en ook niet hoeft te zijn. Dat er altijd heel goed gekeken moet worden wat het probleem is, óf er een probleem is of dat we als maatschappij graag iedereen binnen de krappe lijntjes van bijvoorbeeld wenselijk gedrag houden. We leven in een tijd van medicalisering en naar ons idee moeten we daar snel van af!

Uitgangspunt van het koersdocument is dat de inwoners van onze gemeente verzekerd zijn van goede, betaalbare en beschikbare vormen van zorg en ondersteuning.

Een grote ambitie die via 4 lijnen gerealiseerd moet worden. We onderschrijven de uitgangspunten in het koersdocument. Toch hebben we twijfel, over de effecten die worden verwacht bij de sociale veerkracht. We ‘moeten’ elkaar helpen. Uit onderzoek blijkt dat we daarin heel goed zijn in onze gemeente. Daar mogen we trots op zijn. Maar we vergrijzen, jongeren werken, er zijn steeds minder mensen die eenvoudig iets voor de ander kunnen doen. We zijn bang dat deze extra inzet op samenredzaamheid ons weinig zal brengen. Sociale veerkracht mag niet tot onverschilligheid of wegkijken van de gemeentelijke overheid leiden. De gemeente blijft altijd het vangnet voor mensen die het zonder die overheid niet redden.

Maatwerk moet wat ons betreft de standaard zijn. Dat klinkt tegenstrijdig, maar kan als er gehandeld wordt vanuit de zorgvraag en niet vanuit het systeem. Wat is er nodig om tempo te maken in de ontschotting van de zorg, waardoor de zorgvrager centraal staat? En helpt ons dat nu echt te komen tot 1 gezin 1 regisseur, 1 plan, 1 budget?

Onze fractie is blij dat er gekozen wordt voor een lange termijnvisie. Wij kunnen instemmen met de voorgelegde koers en zien de uitwerking in de visie graag tegemoet.

1. Instellen ondernemersfonds

Onze fractie kan instemmen met het raadsvoorstel. We vinden het realistisch het budget tot en met 2023 te garanderen. Tegen die tijd zal volgens plan de invlechting van de stichting Ondernemersfonds Uithuizen en Stichting Promotie Winsum in het ondernemersfonds gerealiseerd zijn. Ook geeft deze periode een prima gelegenheid de ontwikkeling van het fonds te evalueren. Een mooi moment voor heroverweging van het beschikbaar te stellen budget.

1. Tijdelijke compensatieregeling culturele organisaties

Zeer terecht dat de culturele organisaties op Het Hogeland een steuntje in de rug krijgen, het is een hele kunst om overeind te blijven tijdens deze Corona crisis.

De subsidie kan aangevraagd worden vanaf eind april tot 1 januari 2022.

In het raadsoverleg heb ik namens onze PvdA-fractie de verwarring over de verschillende data naar voren gebracht. In het aanvraagformulier stond expliciet vermeld staat dat aanvragen na 1 juni 2021 niet meer in behandeling worden genomen. Gelukkig constateren we dat bij het raadsvoorstel de aangepaste versie van het aanvraagformulier is bijgevoegd.

De PvdA=fractie wil het college meegeven gelijke kansen voor de culturele organisaties m.b.t. de  aanvraag van de subsidie mogelijk te maken. Zeker niet wie het eerst komt wie het eerst maalt, in het raadsoverleg is daarover ook al het een en ander over gezegd.

Er wordt voorgesteld om 161.000 euro in te zetten voor vernieuwende activiteiten die de culturele infrastructuur versterken, deze activiteiten kunnen een extra impuls aan de culturele organisaties geven, om weer op te kunnen starten na een periode van ‘ogenschijnlijke’ COVID -19 stilstand.

Mocht blijken uit de subsidieaanvragen dat het bedrag van 100.000 euro te weinig is, dan kan er altijd nog uit een bedrag uit het gereserveerde bedrag van de vernieuwde activiteiten worden gehaald.

Onze PvdA-fractie is verheugd dat onze culturele sector bijval wordt geboden.

Mädi Cleerdin

Mag ik me even voorstellen….. Ik ben Mädi Cleerdin en woon op het mooie Zuurdijk. Samen met mijn man een honden geniet ik dagelijks van het prachtige Groninger landschap. Wat een weelde om hier te mogen wonen. En dan ook nog eens met allemaal bijzondere en krachtige mensen om je heen. Dat geeft mij inspiratie.

Meer over Mädi Cleerdin