Door Janny Klei op 12 april 2022

Nieuws uit de fractie – februari en maart 2022

De periode 2019-2022 zit er op. We kijken terug op een constructieve raadsperiode waarin we veel van onze ambities hebben kunnen laten horen én vervullen.

In deze laatste nieuwsbrief van de ‘oude’ fractie zal ik de onderwerpen die de afgelopen maanden aan de orde zijn geweest benoemen. Hoe we de volgende periode onze informatie met jullie delen weet ik nog niet. Daar zal de nieuwe fractie een vorm in gaan vinden. Tips/voorstellen zijn natuurlijk van harte welkom!

Kort samengevat:

• twee raadsvergaderingen, één raadsoverleg, 2 fractievergaderingen
  • informatiebijeenkomst Burgerberaad Omgevingsvisie en bespreking ihkv Rekenkamercommissie onderzoek Participatiewet
  • bezoek aan inwoner Oudeschip, Ik en Zorg in Oldenzijl, bijeenkomst inwoners rond de Trekweg naar Onderdendam en bezoek aan bewoners Ripperdadrift Uithuizen
  • Informatiebijeenkomst plannen Oudeschip (bezocht door Roelf)

Schriftelijke en/of mondelinge vragen:

We hebben schriftelijke vragen gesteld over:

• Kunstwerk Marijtje de Priester OBS Roodschoul

OBS Roodschoul is gefuseerd met CBS Simonides en sindsdien is het pand niet meer in gebruik. Het zal verkocht worden. Onze fractie streeft er naar dat kunstwerken die horen bij scholen bewaard blijven voor de toekomst. Bij voorkeur in het eigen dorp, zo ook het kunstwerk van Marijtje de Priester. De gemeente heeft in de beantwoording toegezegd dat het kunstwerk behouden blijft en dat er gezocht wordt naar een passende herplaatsing. Vragen gesteld door Janny

• Leerlingenvervoer

We hebben nogmaals vragen gesteld over de bekostiging van het leerlingen vervoer.

Met name omdat de wijzigingen in de bekostiging nadelig uit kunnen pakken voor de inwoners. Naar aanleiding van de eerder gestelde vragen is de regeling heroverwogen en wordt  de regeling aangepast. Hoe de nieuwe regeling er uit gaat zien weten we nog niet, maar we zien dit met grote belangstelling tegemoet. Vragen gesteld door Jan Willem

• Ripperdadrift Uithuizen

Er zijn problemen aan plein 1 van de Ripperdadrift. Dit heeft te maken met het feit dat een deel van de woningen bewoond wordt door buitenlandse medewerkers. Het gaat er niet om dat het buitenlandse medewerkers zijn, maar dat zij onvoldoende geinformeerd zijn door de verhuurder over de geldende regels mbt parkeren, huisvuil etcetera. De bewoners van het plein hebben aandacht gevraagd voor de problematiek en hopen ook dat er een zelfbewoningsplicht ingesteld gaat worden in onze gemeente zodat niet nog meer woningen opgekocht worden door huisjesmelkers. De verbondenheid van een plein komt hiermee onder druk te staan. Er is positief en inhoudelijk gereageerd door het college en er zal zeker een vervolg komen naar aanleiding van onze vragen. Vragen gesteld door Mädi

Raadsvergadering 2 februari:

Mondelinge vragen na memo over de stand van Zaken SV Bedum

Jaap heeft gevraagd naar de planning en hoe het met de financiering zit. We gaan er van uit dat dit ondewerp nog regelmatig op de agenda zal staan. De antwoorden zijn niet heel duidelijk.

Regiovisie Jeugdhulp Groningen

Ons wordt gevraagd de Regiovisie vast te stellen

We hebben bij monde van Jan Willem aangegeven dat we vinden dat deze visie veel te hoog over is. Meer lijkt op een startnotitie. Maar ook absoluut de risico’s die er zijn omdat een aantal gemeenten voor de muziek uitlopen niet onderkent. De solidariteit mbt de zwaardere zorg dient te verdwijnen uit onze provincie en dat is een zorgelijke ontwikkeling. Er worden ondertussen ontwikkeltafels ingesteld om de visie verder uit te werken. Wij hebben geeist dat de opbrengsten hiervan integraal verwerkt worden in de visie en daarna volledig terugkomen in de raad. Ons amendement, ingediend samen met GL, VVD en LS heeft het niet gehaald. Uiteindelijk hebben we ingestemd.

Beschikbaarstellen 100.000 euro participatiefonds

Ons wordt gevraagd hier mee in te stemmen

In de begrotingsvergadering hebben we gevraagd een deel van de 1,3 miljoen euro die beschikbaar komt te reserveren voor het minimabeleid. Dit is 430.000 euro geworden. Nu wordt ons gevraagd 100.000 euro in te zetten om het gat dat tot juli dit jaar ontstaat te dichten. We hebben hier (uiteraard) mee ingestemd. De VVD heeft nog een voorstel gedaan om een groter deel van het bedrag voor het participatiefonds te reserveren zodat het participatiefonds tot 2023 ongewijzigd kan blijven. Ondanks dat het een bijzonder sympathiek idee is hebben we hier niet mee ingestemd. Het overige geld gaat namelijk hard nodig zijn om de minima te ondersteunen in de hoog oplopende energiekosten. Janny heeft de woordvoering gedaan.

Raadsvergadering 2 maart:

Rekenkameronderzoek Jeugdzorg

Ons wordt gevraagd kennis te nemen van de aanbevelingen en de nieuwe raad te vragen een werkgroep samen te stellen die met de aanbevelingen aan de slag gaat

Janny heeft met een korte terugblik vanaf 2019 aangegeven dat de Raad zichzelf te kort doet. Met rekenkameronderzoeken moet je wat doen, anders kun je ze net zo goed niet uit laten voeren. En dat is tot op heden niet gedaan. We hebben de Raad opgeroepen de aanbevelingen te omarmen en de volgende raad hier volop mee aan de slag te laten gaan.

Visie bedrijventerreinen

De raad wordt gevraagd de visie vast te stellen

In haar bijdrage heeft Janny aangegeven dat wij in het stuk geen visie kunnen ontdekken. Ook de antwoorden op eerdere vragen gesteld in het raadsoverleg zijn niet bevredigend. We hebben gepoogd het stuk terug te laten komen in de raad, zodat we alsnog de kans krijgen kaders mee te geven. Die zijn er nu helemaal niet. Uitgangspunt van het huidige stuk is de inventarisatie vaststellen en per vraag kijken wat er mogelijk is. Dat klinkt als maatwerk, maar maatwerk is pas echt te leveren als je weet wat de basis is. We hebben tegen deze visie gestemd.

Projectplan instellen Burgerberaad

De raad wordt gevraagd te besluiten een Burgerberaad te organiseren voor de doorontwikkeling van de Omgevingsvisie en het daarvoor opgestelde projectplan vast te stellen

Zoals jullie ongetwijfeld weten is Jan Willem de initiator achter dit Burgerberaad. Er is een werkgroep geweest die in een aantal sessies, met externe expertise, het projectplan heeft vastgesteld. Ondanks dat alle partijen in de werkgroep zeer positief waren en zijn heeft Gemeentebelangen toch besloten tegen te stemmen. Zij vindt dat het pricipebesluit door de nieuwe raad genomen moet worden. Teleurstellend, want deze raad heeft de motie aangenomen en is verantwoordelijk voor de nu nog te nemen vervolgstappen. Uiteindelijk is er wel positief besloten.

Keukentafelgesprekken:

Bezoek inwoner Oudeschip

Jan Willem en Janny zijn op bezoek geweest in Oudeschip. Zij voelden de behoeft om een genuanceerd verhaal over de plannen te laten horen. Een goed gesprek, met een bevestiging dat we op de juiste lijn zitten

Bezoek Ik & Zorg Oldenzijl

Erik de Rover en zijn club hebben ons uitgenodigd voor een bezoek. Jan Willem en Janny  hebben met hen van gedachte gewisseld over de zorg en met name ook de kleinere zorgaanbieders. Een helder verhaal, veel vragen en ook frustraties. We hebben afscheid genomen met de afspraak dat we vanuit de PvdA ergens de komende maanden eens een soort van ronde tafel gesprek te organiseren met verschillende zorginstellingen én ervaringsdeskundigen.

Bijeenkomst bewoners Trekweg naar Onderdendam/Ringoven Winsum

Jaap en Janny zijn op uitnodiging aangeschoven bij een bijeenkomst waar ook de gemeente en provincie aanwezig waren. Een volle schuur met veel omwonenden. Er ligt nu een plan om halverwege de Trekweg een sluis te maken waardoor er alleen nog landbouwverkeer door kan. In de ogen van de inwoners een onzalig idee. Wij zijn het met hen eens. Provincie en Gemeente hebben toegezegd andere plannen te gaan ontwikkelen en deze vrij voor te leggen aan de groep. Wordt vervolgd.

Bezoek bewoners Ripperdadrift

Mädi, Roelf en Janny hebben de problemen rond plein 1 van de Ripperdadrift aangehoord. We hebben gediscussieerd over mogelijke oplossingen en geconstateerd dat een deel van de oplossingen buiten de mogelijkheden van de inwoners ligt. Daarom hebben we vragen gesteld zoals eerder in dit overzicht vermeld.

Zoals jullie zien is er ook de afgelopen periode weer veel gebeurd. De maand maart stond  verder in het teken van de verkiezingen, afscheid oude raad en installatie nieuwe raad.

De maand april is de maand van de onderhandelingen. We hopen jullie snel te informeren over de resultaten.

Ik sluit deze laatste nieuwsbrief natuurlijk niet af zonder Jan Willem, Mädi en Lya ontzettend te bedanken voor de prettige samenwerking, de vele leermomenten en de mooie acties van de afgelopen ruim 3 jaar!! Ik en wij gaan jullie missen. Dit geldt natuurlijk net zo goed voor Jaap en Roelf, maar wij gaan samen verder! Ik kijk met veel vertrouwen naar de komende periode en hoop dat we jullie weer goed kunnen informeren.

Lees ook nu weer Jan Willem zijn column via : Praatjesmaker en luisteraar – PvdA Het Hogeland

Janny Klei

Ik ben Janny Klei, geboren en opgegroeid in Drachten. Mijn ouders hebben hun roots in Noord Groningen, maar zijn in de jaren ’60 verhuisd naar Drachten. Philips startte daar een productiefabriek waar mijn vader als instrumentenmaker aan het werk ging. Na een prima jeugd in Drachten ben ik Maatschappelijk Werk gaan studeren in Groningen. Dit

Meer over Janny Klei