Door Janny Klei op 9 februari 2022

Nieuws uit de fractie – januari 2022

De laatste loodjes, zo voelt het wel een beetje. Deze raadsperiode zit er immers bijna op. Maar wat is er nog veel te doen en wat zijn er nog veel onderwerpen die de revue passeren!

Daarnaast worden op dit moment ook de laatste punten op de i gezet voor de campagne. En dat moet ook wel, want we hebben nog maar 6 week de tijd om onze standpunten voor de komende periode én onze resultaten van de afgelopen periode bij een breed publiek onder de aandacht te brengen. Meld je aan voor de campagne-activiteiten, we hebben veel handen nodig, bijvoorbeeld om een flyer te bezorgen!

Terug naar het raadswerk. De afgelopen maand hebben we een intensieve maand gehad.

Ik roep alleen maar even 10 januari in herinnering… Daar hebben we uiteraard een stevig debat over gevoerd in een extra raadsvergadering op de 13 januari.

Verder hebben we veel ‘voorwerk’ gedaan voor een aantal onderwerpen die in februari in de raad voorbij zijn  gekomen, waaronder de regiovisie jeugdzorg. De kop in de ommelander van deze week spreekt boekdelen!

Daarnaast is op verzoek van de raad een extra raadsoverleg ingelast waarin de heer Kockelkoren van het SODM bevraagd is op ontwikkelingen, stand van zaken, rol SODM, de aardbevingen, veiligheid en versterking, effect verhoging voorgenomen gaswinning. Zeer interessant, waarbij een tweetal toezeggingen zijn:

• er wordt nog steeds hard gevochten voor de 4 postcodes die buiten alle regelingen vallen
  • er wordt onderzoek gedaan naar de mogelijkheid tot verplaatsen van het gasoverlaadstation in Roodeschool

Kort samengevat:

• één raadsvergadering, twee raadsoverleggen, 2 fractievergaderingen, 2 bezoeken
  • informatiebijeenkomst Veiligheidsregio inzake brandweerzorg en huisvestingsprogramma onderwijs, voorlichting Ontwikkelingen natuurgebied
  • bezoek van particulier met plan voor Noordpolderzijl
  • digitale bijeenkomst PvdA-fracties provinciebreed Regiovisie Jeugdzorg
  • bezoek in de fractie van Bert Dijksterhuis inzake ontwikkelingen Ploegmuseum en aanverwante zaken

Schriftelijke en/of mondelinge vragen:

We hebben schriftelijke vragen gesteld over:

• Brandweer Baflo

Naar aanleiding van de actie van de brandweer rond de jaarwisseling en een aantal vragen mbt de toekomst van de brandweer hebben we naar de stand van zaken geïnformeerd. In de beantwoording is duidelijk geworden dat er nu door de veiligheidregio een Regionaal Dekkingsplan wordt ontwikkeld waar niet op vooruit gelopen wordt door de gemeente. Na de zomer komt een advies vanuit de veiligheidsregio waarbij ook de vraag komt of Baflo wel kan/moet blijven bestaan. Wel is toegezegd dat nu eerst wel groot onderhoudg gedaan wordt zodat de kazerne in elk geval nog enige tijd vooruit kan.

• Leerlingenvervoer

De vraag is of het ouders de benzinekosten voor het leerlingenvervoer pas aan het eind van het jaar terug kunnen vragen. In 2021 werd dat in het begin van het jaar voor het jaar door de gemeente betaald aan de ouders.

In het antwoord vanuit het college is te lezen dat er per half jaar gedeclareerd kan worden en dat deze nieuwe regeling voorkomt uit harmonisatie van de verschillende regelingen van de ‘oude’ gemeenten. Wel is het zo dat als ouders het financieel niet op kunnen brengen het geld voor te schieten er mogelijkheden zijn voor een andere regeling.

Meest mooie antwoord, op de vraag of aanpassingen overwogen worden omdat ouders in de problemen komen, is dat de regeling aangepast gaat worden! Wordt vervolgd.

Raadsvergadering 13 januari:

Bespreking het voornemen om de hoeveelheid te winnen gas uit het Groningerveld voor het gas-jaar 2021-2022 naar boven bij te stellen

Mädi heeft in haar bijdrage hard uitgehaald naar de landelijke overheid. Het vertrouwen in het naleven van afspraken, beloftes, alles staat op losse schroeven. We hebben geen enkel begrip meer voor alle tegenvallers die telkens zorgen voor ongepaste verrassingen. De gaskraan moet dicht! Groningen en de Groningers moeten eindelijk serieus genomen worden.

Subsidieregling verduurzaming en verbetering Groningen + openstellen door SNN en de gang van zaken van 10 januari

Ook hier heeft Mädi hard uitgehaald naar de overheid. Afwijken van eerdere afspraken waarbij er 3 verschillende momenten voor aanvragen van subsidie zijn vastgesteld, te weinig geld voor alle aanvragen en een loterij bij de aanvraag van de gelden. Een beschamende vertoning! Mädi heeft ook het eigen college scherp bevraagd op hun handelswijze in de weg naar deze dag. Uiteindelijk is de hele procedure een wanvertoning geweest. Gelukkig is er door de landelijke overheid alsnog toegezegd dat het extra benodigde geld, om íedere inwoner met een eigen woning gebruik te kunnen laten maken van de regeling, beschikbaar komt.

Keukentafelgesprekken:

• Bezoek particulier inzake plannen vaargeul Noordpolderzijl

Jan Willem, Mädi en Jaap zijn op bezoek geweest bij een particulier met hart voor Noordpolderzijl. Hij heeft zijn oplossingsidee inzake de problemen van het steeds weer dichtslibben van de vaargeul voorgelegd. Of we er uiteindelijk iets mee kunnen is de vraag, maar het is altijd goed ideeën te horen en zo kennis uit te breiden.

Ik ben Janny Klei, geboren en opgegroeid in Drachten. Mijn ouders hebben hun roots in Noord Groningen, maar zijn in de jaren ’60 verhuisd naar Drachten. Philips startte daar een productiefabriek waar mijn vader als instrumentenmaker aan het werk ging. Na een prima jeugd in Drachten ben ik Maatschappelijk Werk gaan studeren in Groningen. Dit

Meer over Janny Klei