Door Janny Klei op 25 september 2020

Nieuws uit de fractie – juli en augustus

Op 1 juli is de laatste raadsvergadering voor de vakantie geweest. Op 3 juli hebben we het eerste deel van het politieke jaar met de raad afgesloten bij Landgoed Verhildersum. Een presentatie en rondleiding in en rond de borg waren onderdeel van het programma. Een prachtige borg met even zo interessante historie! We zijn zeer onder de indruk van de job die alle vrijwilligers daar klaren.

Ondanks de vakantie zijn er nog een aantal bijeenkomsten geweest, als fractie, maar ook samen met een aantal geinteresseerde leden. Op 2 september staat namelijk de Bouwstenennotitie op de agenda en hierin staan forse bezuinigingsvoorstellen, vooral ook op het Sociaal Domein. Hiervoor zijn we op 20 augustus samen geweest op de Enne Jans Heerd. We hebben onze opdracht bevestigd gezien en gehoord vanuit de achterban. Goed te constateren dat we allen nog steeds voor een sterk sociaal beleid staan waarin we iedereen de kans geven deel te nemen aan de maatschappij.

Kort samengevat:

• een mooie bijeenkomst over de bouwstenennotitie
  • vragen over de verkeerssituatie in en bezoek aan inwoners Onderdendam
  • bezoek informatieavond Vattenfall inzake Windpark West Eemshaven

Raadsvergadering 1 juli:

Jaarrekening 2019
Wat moet er besloten worden?

Aan de raad wordt gevraagd de jaarrekening vast te stellen

Jan Willem heeft in zijn bijdrage gerefereerd aan de zorgelijke ontwikkeling van de Algemene Reserves en daarbij het weerstandsvermogen. Bij de behandeling van de bouwstenennotitie moeten de keuzes gemaakt worden! Daarnaast hebben we aantal vragen gesteld en opmerkingen gemaakt, waaronder:

1. Bereikbaarheid kernen per fiets inclusief stallingsmogelijkheden
  2. Kwaliteitsimpuls Noordpolderzijl juichen we toe.
  3. Kunstencentrum De Ploeg moet samen met herstructurering en vraagt aandacht
  4. Natuur- en klimaatinclusief bouwen moet de norm zijn en niet alleen op bedrijventerreinen.
  5. Wordt de voorschoolse opvang vanaf 2,5 jaar door de juiste doelgroep gebruikt?
  6. MFA Bedum dient integraal onderdeel te zijn van de verschillende winkelgebieden en de andere gebouwen met een sociaal-maatschappelijke functie. We roepen het college op ook het mogelijk verdwijnen van het trefcentrum hierin op te nemen én om samen met Wierden en Borgen actief op zoek te gaan naar mogelijkheden om tot herstructurering van Trefcentrum Bedum en de omliggende wijk te komen.
  7. We lezen bij mantelzorgondersteuning niets over jonge mantelzorgers. Is er op Het Hogeland aandacht voor deze groep?
  8. Hoe functioneren de sociale teams?
  9. Wij zijn blij dat de dienstverlening aan mensen met migratieachtergrond op gebied van participatie fors is gestegen.
  10. Is het nodig dat cliënten kunnen kiezen uit vier aanbieders van huishoudelijke ondersteuning?

Voorjaarsnota
Wat moet er besloten worden?

Ons wordt gevraagd kennis te nemen van de nota en de structurele en incidentele mutaties vast te stellen en te dekken uit de Algemene Reserve.

Jan WIllem heeft in zijn bijdrage aangegeven dat de Rijksoverheid het de gemeenten financieel wel heel moeilijk maakt. De voorjaarsnota zien we als een bestuursrapportage, de stand van nu met een doorkijkje naar de toekomst. De keuzes hiervoor worden in september gemaak. Een aantal opmerkingen die we gemaakt hebben:

• houd aandacht voor kunst aan en op scholen, laat het niet verloren gaan
  • hoe kan het dat je voor herplantplicht op de vingers getikt moet worden, van de zotte
  • hoe is de bezuiniging op de dorpencoördinatoren op te vangen?

Concept-bidboek (70%-versie) Lokaal programma NPG

Wat moet er besloten worden

Dit is een opiniërend stuk. Madi complimenteert de samenstellers mbt de leesbaarheid. Maar uiteindelijk gaat het om de uitwerking. We zijn nieuwsgierig naar de 100% versie.

We zijn erg blij dat het idee van een (V)MBO campus omarmt is en een plaats heeft gekregen. Onze fractie heeft aan de wieg van deze ontwikkelingen gestaan. We zijn benieuwd wat het vervolg zal zijn. We vragen om meer ruimte voor experimentele woonvormen. Daarnaast hebben we onze zorg uitgesproken over de toegankelijkheid van de zorg, huisartsen verdwijnen, er zijn te weinig huisartsenposten en de zorgvoorzieningen nemen af. We roepen op tot voortvarendheid in de ontwikkeling van e-health.

Aanlanding kabels Net op Zee

Wat moet er besloten worden?

Ons is gevraagd kennis te nemen van het concept regioadvies en opmerkingen mee te geven. Hier is een stevige discussie ontstaan, waarna door alle partijen is besloten het college mee te geven de Oostelijke variant als wenselijke variant mee te nemen. De kosten zijn hoger, de uitvoering technisch lastiger, maar het vraagt aanzienlijk minder van milieu en land dan de westelijke variant.

Schriftelijke vragen:

Verkeersoverlast Onderdendam

Onderdendam is het knooppunt van de verkeersoverlast in onze gemeente. We hebben opgeroepen om bij volgende wegwerkzaamheden proactief te handelen, samen met provincie en vertegenwoordigers van Onderdendam. De situatie is behoorlijk uit de hand gelopen afgelopen periode, waarbij zelfs een steen door de ruit van een omwonende is gegooid. Verder vragen we om nogmaals onderzoek te doen naar structurele oplossingen om de knelpunten in Onderdendam op te lossen. Is er is geen ruimte en er komt geen ruimte voor veel en vooral ook groot verkeer!

Bezoeken:

Omwonenden Onderdendam

Jaap is wederom langs geweest in Onderdendam. Een luisterend oor en verbinder richting de gemeente/college met een dringende oproep richting de gemeente om de problematiek serieus te nemen.

Informatieavond Windpark West Eemshaven

Roelf en Janny hebben zich bij Ekamper laten informeren over de plannen voor een nieuw windpark. Er zullen 10 tot 20 molens geplaatst gaan worden is het plan. Goed voor 50 tot 100 MegaWatt. Het zoekgebied ligt in het verlengde van de huidige molens richting de plant van NoordGasTransport en aan de zeedijk. Het risico van overlast lijkt het grootst te worden op Valom. Het gebied boven Heuvelderij lijkt of niet of in een latere fase wellicht in beeld te komen. Er wordt een MER procedure gestart.

Ik ben Janny Klei, geboren en opgegroeid in Drachten. Mijn ouders hebben hun roots in Noord Groningen, maar zijn in de jaren ’60 verhuisd naar Drachten. Philips startte daar een productiefabriek waar mijn vader als instrumentenmaker aan het werk ging. Na een prima jeugd in Drachten ben ik Maatschappelijk Werk gaan studeren in Groningen. Dit

Meer over Janny Klei