Door Janny Klei op 16 december 2020

Nieuws uit de fractie – november 2020

Rond november lijken we met z’n allen altijd op te schrikken, het jaar is bijna voorbij! En dan moet er nog veel, heel veel de revue passeren. Kortom, we hebben ons niet hoeven vervelen. Een aantal belangrijke zaken stonden deze maand op de raadsagenda, waaronder natuurlijk de Programmabegroting. Maar ook hebben we ons buiten de raad weer laten informeren.

Het zal jullie ook niet ontgaan zijn dat de MFA Bedum onderwerp van discussie is. Daarom heeft de fractie op vrijdag 27 november een interpellatie aangevraagd voor de raad van aanstaande 9 december. We zitten met veel vragen.

Kort samengevat:

• twee raadsvergaderingen
  • informatiebijeenkomsten raad over Begroting Veiligheidsregio, Actualisatie APV, Centrumplan Uithuizen
  • bezoek van/aan 2 partijen met visie op duurzame energie
  • digitaal online sportcafé (uitvraag visie sport en bewegen 2020)
  • afspraak Richart Joling inzake megastallen/bio-industrie

Schriftelijke vragen:

We hebben in deze periode geen schriftelijke vragen ingediend

Wel vragen we regelmatig achter de schermen aandacht voor zaken die we niet politiek willen maken maar wel van groot belang vinden. Op deze wijze blijven we druk uitvoeren op voor de inwoners belangrijke zaken.

Raadsvergadering 11 november:

Programmabegroting 2021
Wat moet er besloten worden?

Aan de raad wordt gevraagd de programmabegroting 2021 vast te stellen, inclusief de meerjarenraming 2022-2024, 1 miljoen euro toe te voegen aan de bestemmingsreserve  Sociaal Domein en € 271.500 aan de bestemmingsreserve Programma Krimp en Leefbaarheid

We hebben jullie al geïnformeerd over ons standpunt en de bijdrage. Wij vinden het spijtig dat de meerderheid van de raad het amendement van CDA en Christenunie omarmt en dat het amendement daarmee onderdeel is geworden van de begroting.

Raadsvergadering 25 november

Nav de ingekomen stukken

Jan Willem heeft het college verzocht de lijst met gemeentelijk vastgoed kritisch door te nemen en inhoudelijke informatie toe te voegen zodat ook helder wordt wat de acties en mogelijkheden per pand zijn.

Uitwerking bestuurlijke afspraken Rijk & Regio

Presentatie

We zijn meegenomen in het proces naar de afspraken en hebben een toelichting gekregen op de afspraken die op 6 november zijn gemaakt. Mädi heeft extra aandacht gevraagd voor de sociaal emotionele gevolgen, met name voor kinderen. Daarnaast heeft ze, zoals elke keer aangedrongen op heldere communicatie naar de inwoners.

Overige onderwerpen

Op de andere onderwerpen die aan de orde zijn geweest hebben we inhoudelijk geen reactie gegeven. Het betreft oa het opheffen van de Werkorganisatie DEAL, actualisatie van de APV en de begroting van de Veiligheidsregio.

Schriftelijke vragen:

We hebben in deze periode geen schriftelijke vragen ingediend

Bezoeken:

Loket Duurzaam

Jan Willem, Roelf en Janny zijn door deze partij meegenomen in de ontwikkelingen die rond Winsum gaande zijn met betrekking tot een zonnepark. Dat wensen, ruimte én duurzaamheid kunnen knellen is hier heel duidelijk naar voren gekomen. Begin volgend jaar wordt het beleid Kleinschalige duurzame energieopwekking geëvalueerd. De verkregen informatie/opgedane kennis zullen we daar zeker in meenemen.

Lauwer Green Energy

Mädi, Jan Willem, Roelf en Janny zijn geïnformeerd door een aantal participanten over de wensen en mogelijkheden tot het aanleggen van een zonnepark ten noorden van Uithuizen. We zijn meegenomen in de plannen tot ontwikkeling, inwonersparticipatie én wat op dit moment de knelpunten zijn. Net als het vorige bezoek hebben we dit als een zeer waardevol bezoek gezien.

Statenfractielid Richart Joling

Jaap en Janny hebben met Richart om tafel gezeten. We willen vanuit onze fractie graag samen met én onze partijgenoten van de provincie, maar ook van de PvdA fracties in de Groninger gemeenten gezamenlijk optrekken om een sterk verhaal/standpunt te hebben inzake megastallen/bio-industrie. We willen voorkomen dat er én ruimte komt voor nieuwe megastallen, maar ook dat er grootschalige uitbreiding van bestaande stallen komt.  In Richart treffen we iemand die het hartgrondig met ons eens is. De actie om tot een provinciaal eensgezinde visie te komen is gestart.

Bezoeken georganiseerd voor de raad:

Deze periode zijn er geen fysieke bezoeken geweest voor de raad.

Ik ben Janny Klei, geboren en opgegroeid in Drachten. Mijn ouders hebben hun roots in Noord Groningen, maar zijn in de jaren ’60 verhuisd naar Drachten. Philips startte daar een productiefabriek waar mijn vader als instrumentenmaker aan het werk ging. Na een prima jeugd in Drachten ben ik Maatschappelijk Werk gaan studeren in Groningen. Dit

Meer over Janny Klei