Door Janny Klei op 26 november 2020

Nieuws uit de fractie – oktober 2020

Het was weer een drukke maand, waarin we een aantal ‘hot items’ voorbij hebben zien komen in de raad. Neem de financiering voor de Tirrel, de garantieprijs voor het oud papier en de afvalstoffenheffing. De fractie heeft vanuit de kernwaarden van de sociaal democratie én het verantwoordelijkheidsgevoel om tot keuzes te komen gehandeld. Lang niet altijd even gemakkelijk, maar wel in de overtuiging dat de keuzes goed en noodzakelijk zijn. Het zal jullie niet ontgaan zijn dat wethouder Blok naar aanleiding van de perikelen rond De Tirrel zijn functie heeft neergelegd.

Kort samengevat:

• drie raadsvergaderingen waarvan één volledig gewijd aan De Tirrel
  • werkbijeenkomst raad, oriëntatie op nieuwe werkwijze raad
  • bezoek Oudeschip en bezoek VGG & vertegenwoordiging Dorpshuizen
  • diverse digitale bijeenkomsten (Schuldhulpverlening, Bieb van de toekomst, kleine gasvelden en het technisch beraad mbt de begroting)

Schriftelijke vragen:

We hebben in deze periode geen schriftelijke vragen ingediend

Wel vragen we regelmatig achter de schermen aandacht voor zaken die we niet politiek willen maken maar wel van groot belang vinden. Op deze wijze blijven we druk uitvoeren op voor de inwoners belangrijke zaken.

Raadsvergadering 7 en 13 september:

Gebiedsvisie Het Aanleg
Wat moet er besloten worden?

Aan de raad wordt gevraagd in te stemmen met de gebiedsvisie en daarbij een start te maken met voorbereidende werkzaamheden voor fase 1 van de ontwikkeling van de visie en daaruit voortvloeiend een voorbereidingskrediet beschikbaar te stellen.

Jaap heeft in zijn bijdrage gemeld dat hij vindt dat het college zo nu en dan toch te ver voor de muziek uitloopt. Dat de juiste volgorde gehanteerd moet worden bij bestemmingsplannen en gebouwen niet al voordat er een visie ligt ‘opgegeven’ zijn. In dit geval betreft het de gemeentewerf. De wethouder is gevraagd of de ondernemers gevraagd is financieel bij te dragen aan de ontwikkeling van de ontsluiting. Dat zal nog gebeuren.

Herinrichting noordelijke dorpsrand Winsum
Wat wordt er gevraagd?

De raad wordt gevraagd in te stemmen met de uitgangspunten van genoemde adviesnota. Jaap heeft in zijn woordvoering aangegeven dat we instemmen met het voorstel en daarbij ook verwachten dat er niet eerder met de werkzaamheden gestart wordt dan als alle juridische procedures doorlopen zijn

Onderzoek Rekenkamercommissie Dorpshuizen
Wat moet er besloten worden?

Ons wordt gevraagd kennis te nemen van het rapport dat namens de Rekenkamercommissie voor de raad is gemaakt. Het ligt ten grondslag aan de Dorpshuizen Visie die later nog vastgesteld moet worden. Janny heeft in haar bijdrage gemeld dat ze het jammer vindt dat de opsomming van de dorpshuizen onvolledig is.

Financiering De Tirrel
Wat moet er besloten worden?

Ons wordt gevraagd het college op te dragen de realisatie van de Tirrel onverminderd voort te zetten en hier een extra krediet beschikbaar te stellen + een taakstellende bezuiniging in te stellen, beleid te formuleren over het Madaster en de financiële gevolgen in de begroting te verwerken.

Dit agendapunt staat na een korte, hectische periode waarin de verantwoordelijk wethouder is opgestapt, er een extern onderzoek naar eventuele lijken in de kast is geweest én de Hoven toch extra financiering heeft gevonden weer op de agenda. Jan Willem heeft in zijn bijdrage 2 afwegingen benoemd, wat WINNEN we als we besluiten niet te bouwen en wat VERLIEZEN we als we besluiten niet te bouwen. Graag verwijs ik voor de volledige bijdrage naar de website. Onze overtuiging is dat we meer verliezen dan winnen, om veel verschillende redenen. De belangrijkste is dat we dan een concept gebaseerd op inclusiviteit verliezen. En deze kans zal niet weer voorbij komen.

Raadsvergadering 28 oktober

Nav de ingekomen stukken

Vanuit de Groninger Dorpen is een oproep gedaan om het geld dat vanuit het Rijk beschikbaar komt voor dorps- en buurthuizen ook daadwerkelijk aan de dorps- en buurthuizen te doen toekomen. Janny heeft hier nogmaals extra voor gepleit.

Facetbestemmingsplan en beheersverordening geitenhouderijen..

Wat moet er besloten worden?

Ons is gevraagd het Facet-bestemmingsplan Geitenhouderijen in nieuw vorm vast te stellen evenals de Beheersverordening.

Jaap heeft nadrukkelijk aangegeven dat onze fractie -zolang niet duidelijk is dat er geen risico’s verbonden zijn aan het houden van geiten- uitbreiding van deze stallen onwenselijk vindt.

Garantieprijs oud papier

Wat moet er besloten worden?

Ons wordt gevraagd onze mening te geven over het volgende: om gedurende 2012 een garantieprijs aan alle belanghebbenden te verstrekken, deze op 54 euro per ton te zetten voor alle papier dat na de eerste 1500 kg wordt ingezameld in 1 container of in 105 minuten rijden met een kraakperswagen. Mädi heeft het traject om tot dit besluit te komen gehekeld, er zijn veel steken laten vallen, verenigingen niet gehoord. We hebben opgeroepen uit te blijven gaan van 1000 kg en de tijdsbepaling bij het rijden met de kraakperswagen te laten vervallen. Maar vooral ook om komende periode te gebruiken voor een gedegen onderzoek én dat de verenigingen en organisaties in het overgangsjaar 2021 geen financieel nadeel mogen lijden. Het agendapunt wordt in december besluitvormend behandeld.

Programma geweld hoort nergens thuis/Regiovisie huiselijk geweld en kindermishandeling

Wat wordt er gevraagd?

We worden geacht de visie vast te stellen. Janny heeft kort aangegeven dat we, gezien er ingezet wordt op maximale terugdringing van alle soorten huiselijk geweld, in kunnen stemmen met de visie

Kadernota schuldhulpverlening

Wat wordt er gevraagd?

Ons wordt gevraagd de kadernota schuldhulpverlening vast te stellen. Janny benadrukt dat er zo vroeg mogelijk moet worden ingegrepen, dat alle schuldensignalen sirieus opgepakt moeten worden. Kortom, dat de gemeente proactief moet handelen, zoveel mogelijk partijen moet aansluiten en vooral ook 100% inzetten op vroegsignalering. En we hebben nadrukkelijk aangegeven dat we het oplopen van wachtlijsten niet acceptabel vinden.

Vaststellingsbesluit gaswinning Groningenveld 2020-2021

Wat wordt er gevraagd?

Geen beroep in te stellen tegen het besluit en de brief van het college te onderschrijven.

Onze fractie kan bij monde van Mädi instemmen met het verzoek van het college. Wel benadrukt Mädi nog dat het college moet blijven aandringen bij Wiebes op (tempo in) adequate schadeafhandeling, waarbij op zijn lijstje bovenaan moet staan:

• veiligheid voorop
  • Herstel van vertrouwen in een oprechte schadeafhandeling van onze Groningers!

Voorgenomen tarieven Afvalstoffenheffing

Wat wordt er gevraagd?

We worden geconsulteerd over de voorgenomen tarieven voor de afvalstoffenheffing.

Mädi uit haar ongenoegen over de verschillende tarieven die de afgelopen periode voor hebben gelegen, het maakt het verhaal onduidelijk. We stemmen in met het vastrechttarief dat is voorgesteld en ondersteunen het voorstel van gemeentebelangen om ook een deel van het variabele tarief voor minima kwijt te schelden. Maar we willen ook heel graag dat deze kwijtscheldingen meegenomen moeten worden in het weer vast te stellen minimabeleid.

Schriftelijke vragen:

We hebben in deze periode geen schriftelijke vragen ingediend

Bezoeken:

Oudeschip

Janny heeft zich tijdens een wandeling langs en over de dijk bij laten praten door een inwoner (en bestuurslid van dorpsbelangen). Er speelt veel, molens die gesloopt worden ten behoeve van de 12 molens die geplaatst worden door de coöperatie waar ze zelf ook in participeren. Ook speelt vervuilde grond én geluidsoverlast van heien en de vele vrachtbewegingen langs/door het dorp. Ook de uitgebrachte Dorpsvisie is besproken.

Bezoek van VGG & vertegenwoordiger dorpshuizen Het Hogeland

Pieter Knot en Hans van der Heide hebben ons -ter voorbereiding op de raadsbijeenkomst over het dorpshuizen rapport- bijgepraat over de wijze waarop ze zijn meegenomen in het proces, wat de pijnpunten zijn. UIteraard hebben ze ons ook een aantal zaken meegegeven ter voorbereiding op het agendapunt harmonisering Dorpshuizen dat nog komt.

Bezoeken georganiseerd voor de raad:

Deze periode zijn er geen fysieke bezoeken geweest voor de raad.

Ik ben Janny Klei, geboren en opgegroeid in Drachten. Mijn ouders hebben hun roots in Noord Groningen, maar zijn in de jaren ’60 verhuisd naar Drachten. Philips startte daar een productiefabriek waar mijn vader als instrumentenmaker aan het werk ging. Na een prima jeugd in Drachten ben ik Maatschappelijk Werk gaan studeren in Groningen. Dit

Meer over Janny Klei