Door Janny Klei op 16 november 2021

Nieuws uit de fractie – oktober 2021

We zijn volop in actie. Met de ‘standaard’ fractievergaderingen, raadsvergaderingen en raadsoverleggen. Maar ook met de voorbereidingen op de verkiezingen, die over minder dan 6 maanden al plaatsvinden! We hebben een aantal goede en interessant bijeenkomsten gehad, georganiseerd door het bestuur. Daarnaast zitten we volop in de voorbereiding van de begrotingsbespreking die 10 november op de raadsagenda staat.

Kort samengevat:

• één raadsvergadering, 3 fractievergaderingen, 1 bezoek
  • informatiebijeenkomsten raad (en bij sommige ook inwoners) Raad richting Roemte (Omgevingswet), presentatie rapport Jeugdzorg van de rekenkamercommissie en het technisch beraad in voorbereiding op de begroting
  • raadsactiviteit: walking football met en tegen het team van SV Bedum
  • door het CLB georganiseerd bezoek aan de Eemshaven

Schriftelijke vragen:

We hebben geen schriftelijke vragen ingediend afgelopen maand. Wel hebben we bij wethouders en ambtenaren op een aantal onderwerpen navraag gedaan en tot spoed gemaand. Deze wijze van communiceren werkt vaak goed.

Raadsvergadering 13 oktober:

Bestemmingsplan agro-logistieke weg Warffum

De raad wordt gevraagd te beslissen op de ingebrachte zienswijzen en het bestemmingsplan vast te stellen

Mädi heeft de woordvoering gedaan. Wij zijn zeer kritisch geweest, we hebben vragen gesteld en onze zorgen geuit. Onze -fractie vraagt zich af welke keuzes zijn verstandig om op dit moment te maken, gezien de beperkte financiële middelen en het achterstallige onderhoud van onze gemeente? We kunnen het geld maar een keer uitgeven.

Onder andere om die redenen hebben wij tegen gestemd. We willen graag eerst de herinrichting van de Oosterstraat aan te pakken, kijken naar welke mogelijkheden er zijn om het zware verkeer qua snelheid af te remmen en de algehele verkeersveiligheid dusdanig te verbeteren. Helaas waren we de enige partij en is het plan wel vastgesteld.

Erfgoedvisie “Erfgoed op Hogelandster wijze”

De raad wordt gevraagd de voorgelegde visie vast te stellen

Jan Willem heeft in het raadsoverleg al aangegeven dat de visie naar ons idee  onduidelijke richtingaanwijzers of keuzes geeft en een te weinig geprofileerde rol van de gemeente. De wethouder heeft tijdens de behandeling bevestigd dat we deze visie als startnotitie moeten zien. De aangescherpte visie komt volgend jaar rond deze tijd op de agenda. Met deze toezegging gaan we akkoord met de vaststelling van de visie.

Omdat het nog niet duidelijk is hoe de verhouding van een erfgoedcie in de nieuwe omgevingswet wordt geborgd wordt er nog geen Hogelandster erfgoedcie ingesteld.

2e Ontsluitingsweg Haven Lauwersoog

De raad wordt gevraagd de “Visie sport en Bewegen in Het Hogeland (2021-2030)” vast te stellen

Mädi heeft ons standpunt verwoord. We hebben een voorstel gekregen met naar ons idee een slecht onderbouwing van nut en noodzaak. De wethouder heeft inhoudelijk een goede reactie gegeven en daarom zijn we akkoord gegaan. De belangrijkste afweging is de veiligheid in en rond de haven. Voor toeristen maar ook voor de bedrijvigheid. Daarbij is het ook een goed moment omdat de dijkversterking gerealiseerd gaat worden. Onze vraag wat de NAM meebetaald (ze hebben een groot belang) werd kort maar krachtig beantwoord, 0.

Visie sport en bewegen

De raad wordt gevraagd voor de aanleg van de 2e onstluitingsweg een krediet beschikbaar te stellen van € 975.000 en de begroting overeenkomstig te wijzigen

Ook bij deze visie hebben we ons kritisch uitgelaten. Jaap heeft aangegeven dat we de  visie te vrijblijvend vinden. Het ontwijkt in onze ogen de moeilijke vragen en beslissingen, die in de toekomst op het College en ons, als raad, zullen afkomen. Zoals het in standhouden van accommodaties, het opheffen of uitbreiden daarvan. De beantwoording van onze aanvullende vragen, die wij naar aanleiding van het raadsoverleg hebben gesteld, zijn daarvan volgens ons een bewijs. Veel wordt doorverwezen naar het uitvoeringsplan.

Naar ons idee geeft het College erg veel gewicht aan het uitvoeringsplan. We hebben dan ook verzocht nadrukkelijk meegnomen te worden in de stappen van het plan.

Keukentafelgesprekken:

• Bezoek Dorpsbelangen Roodeschook door Jaap, Jan Willem en Janny

We zijn door de vertegenwoording van Dorpsbelangen meegenomen in de ontwikkelingen, knelpunten en wensen die in het dorp aanwezig zijn en leven. Een wandeling door het dorp met interessante onderwerpen. Denk bijvoorbeeld aan de verpaupering van een deel van het dorp, de afbraak van woningen waar veel minder nieuwe voor terugkomen, het braakliggende terrein van voormalig MF Roodeschool, waar al plannen voor zijn vanuit de ondernemers, maar waar de gemeente niet opschiet. Maar ook het karakteristieke pand waar ooit de Chinees in gehuisvest was en dat nu al zo lang leeg staat. Er zijn veel mooie zaken gerealiseerd, de Lösploats, de beweegtuin, de verbinding in het dorp. Maar het wensenlijstje is nog lang niet klaar.We hebben veel energie uit het bezoek en de daadkracht van de mensen gehaald. Jaap formuleert vragen mbt de woningbouwplannen in Roodeschool

• CLB tour Noord Groningen met o.a. bezoek aan Oudeschip

Jan Willem, Mädi en Roelf zijn mee geweest met de door het CLB georganiseerde rondrit door de Provincie Groningen. Er is een bezoek gebracht aan de Eemshaven en het dorp Oudeschip. We hebben daar met een aantal inwoners uit Oudeschip gesproken over de ontwikkelingen rondom de Eemshaven en de uitbreiding daarvan. Wat betekent dat voor de inwoners? De ontwikkeling van de Eemshaven blijven we op de voet volgen. Het door ons ingediende wensenlijstje mbt de ontwikkelingen hebben we nog scherp in beeld en hier blijven we aan toetsen.

We laten ons informeren, zeker bij grote, complexe onderwerpen. Ook meepraten over bepaalde onderwerpen? Laat het weten via de mail of bel een van ons.

We komen graag langs voor een keukentafelgesprek, organiseer een ‘oploopje’ in het dorp om onderwerpen die er leven te bespreken. De fractie is graag van de partij!

Janny Klei

Ik ben Janny Klei, geboren en opgegroeid in Drachten. Mijn ouders hebben hun roots in Noord Groningen, maar zijn in de jaren ’60 verhuisd naar Drachten. Philips startte daar een productiefabriek waar mijn vader als instrumentenmaker aan het werk ging. Na een prima jeugd in Drachten ben ik Maatschappelijk Werk gaan studeren in Groningen. Dit

Meer over Janny Klei