Door Janny Klei op 15 oktober 2020

Nieuws uit de fractie – september 2020

Een maand waarin veel ‘hot items’ op het programma stonden. Neem de bouwstenennotitie, waar we een amendement op hebben ingediend en ‘De Tirrel’ waar we in oktober verder over zullen spreken. En vergeet ook niet de Regionale Energie Strategie waarover we van gedachte hebben gewisseld. De fractie heeft een constructieve maand gehad, helaas nog te veel op afstand, digitaal, maar de situatie maakt dat we zeer voorzichtig moeten zijn.

Kort samengevat:

• drie raadsvergaderingen waar we zeer duidelijk hebben kunnen maken waar wij als sociaal-democratische partij voor staan
  • diverse bezoeken
  • locatiebezoeken met de raad, beeldvorming en informatie
  • diverse digitale bijeenkomsten (Toukomst, Krimpcafé)

Schriftelijke vragen:

We hebben in deze periode geen schriftelijke vragen ingediend
Wel vragen we regelmatig achter de schermen aandacht voor zaken die we niet politiek willen maken maar wel van groot belang vinden. Op deze wijze blijven we druk uitvoeren op voor de inwoners belangrijke zaken.

Raadsvergadering 2 en 9 september:

Jaap heeft naar aanleiding van de besluitenlijst weer een opmerking gemaakt over de lange looptijd van onderwerpen die op deze lijst staan. Onder andere de brief inzake het bezwaar op een verleende omgevingsvergunning voor een stal in Usquert. HIj heeft verzocht de raad via een memo over de ontwikkelingen te informeren.

Bouwstenennotitie

Wat moet er besloten worden?
Aan de raad wordt gevraagd in te stemmen met de genoemde bestuurlijke uitgangspunten, ontwikkeling voor de begroting 2021 op te nemen en een scenario te kiezen (zie ook eerdere verslagleggen van onder andere de bijeenkomst van de partij)
Jan Willem heeft in zijn bijdrage zeer nadrukkelijk gesteld dat het niet zo kan zijn dat er bezuinigd wordt op voorzieningen voor inwoners die het om allerlei redenen financieel al zeer lastig hebben. We hebben daarom in de 1e termijn een amendement ingediend met als strekking: zoek geld op andere vlakken, zorg dat ook bij financiële krapte de centen gehaald worden daar waar ze zijn:
In het door ons ingediende amendement hebben we voorgesteld de € 670.000 bezuinigingen te zoeken bij :
infrastructurele werken (€ 100.000)
versnellen verkoop gemeentelijk vastgoed (€ 200.000)
korten fondsen voor ondernemers en dorpen (beide € 100.000)
extra verhoging van de OZB van 0,85% ten opzichte van het voorstel van het college (€ 170.000)
Uiteindelijk heeft ook de fractie van de Christenunie een amendement ingediend, veel minder vergaand dan ons amendement. Maar het heeft er in geresulteerd dat de Wethouder van Financiën de harde toezegging heeft gedaan NIET te bezuinigen op

de bijzondere bijstand inkomenstoeslag (verlagen inkomensgrenzen) (€ 310.000)
een deel van het participatiefonds (inkomensgrens hiervan verlagen van 120 naar 100%) (€200.000)
de CER-regeling (compensatie eigen risico chronisch zieken) (€1 60.000)
en op zoek te gaan naar andere mogelijkheden om te bezuinigen. We hebben ons amendement daarom ingetrokken. Het vervolg komt bij de begroting voor 2021.

Krediet plankosten/openbare ruimte nieuwbouw Wolderinghstraat/Zoutkamp

Wat wordt er gevraagd?
De raad wordt gevraagd een krediet beschikbaar te stellen voor genoemde plankosten.
Jaap heeft in zijn woordvoering aangegeven dat we blij zijn dat er ondanks dat er nog geen woonvisie is toch kleinschalige initiatieven mogelijk zijn. We hopen dat de bouw snel begint!

Concept Regionale Energie Strategie

Wat moet er besloten worden?
Ons wordt gevraagd de ambitie van de RES Groningen te onderschrijven en het bod van 5,7 TWh te onderschrijven. Het onderwerp staat opiniërend op de agenda.
Mädi heeft een warm pleidooi gehouden om deze ambitie te omarmen. We zullen moeten ontwikkelen. Kanttekeningen zijn er ook zeker te noemen, de communicatie over de RES zal verder uitgewerkt moeten worden, de inwoners zullen meegenomen moeten worden in de ontwikkelingen. We hechten zeer aan lokaal eigendom. Maar bovenal ook zullen we moeten blijven waken voor de leefomgeving, leefbaarheid moet bovenaan staan. Oudeschip is een mooi voorbeeld van wat ontwikkelingen in de leefomgeving kunnen doen met het woonplezier en daar direct aan gekoppeld de gezondheid. Helaas hebben andere partijen de ambitie niet omarmt en zal er een aangepaste, naar beneden bijgestelde ambitie ingediend worden vanuit de gemeente in de vergadering van 9 september.

Raadsvergadering 23 september

Financiering De Tirrel

Een extra krediet beschikbaar te stellen tot een bedrag van ruim 9 miljoen
Het wringt, het voelt niet goed. We staan met de rug tegen de muur, we zijn overdonderd door de extra kosten en vragen ons af hoe dit heeft kunnen gebeuren. Maar we omarmen de uitgangspunten van de Tirrel, we staan voor 100% achter het concept. De cruciale vraag is uiteindelijk wat is het ons waard. Jan Willem heeft in zijn bijdrage opgeroepen om goed af te wegen wat we winnen en verliezen als we ja én als we nee zeggen.
Het onderwerp is niet tot besluitvorming gekomen. Er zijn te veel vragen, er is te veel onduidelijkheid en bovenal is er te veel aversie tegen de enorme kosten die extra moeten worden opgehoest. In de vergadering van 7 oktober zal het onderwerp besluitvormend op de agenda staan.

Kunst- en cultuurcentrum Het Hogeland

Wat moet er besloten worden?
Ons wordt gevraagd de concept statuten van het centrum, dat een samenvoeging is van Muziekschool Hunsingo, Theaterschool Wonderboom en Muziekschool Noordakkoord, goed te keuren en daarbij ook direct dat we als raad geen inmenging meer in eventuele wijzigingen en ontwikkelingen hebben. Tevens wordt er een garantstelling verleend voor eigen risicodragerschap.
Natuurlijk kunnen we niet anders dan blij zijn met het nieuwe Kunst- en cultuurcentrum.

Gebiedsagenda Wadden

Wat wordt er gevraagd?
Wensen en bedenkingen mee te geven ten aanzien van concept-agenda voor de Wadden 2050. Deze hebben betrekking op het betrekken van toeristische projecten, Cultuur en erfgoed en zorg te dragen voor dat de bereikbaarheid van de havens ook opgenomen wordt in het Nationaal Water Programma.
Janny heeft aangegeven dat het een prachtige doorkijk is naar 2050, het Waddengebied waar mens, natuur, landbouw en industrie in balans zijn. Was het maar zo gemakkelijk! We staan achter de gestelde doelen van de gebiedsagenda. De fractie van het CDA heeft een amendement ingediend waarin verzocht wordt de landbouw een prominentere rol te geven én het vasteland los te koppelen van de opgave. Wij hebben hier niet mee ingestemd, we zullen eindelijk stappen moeten gaan maken, ook in de verduurzaming én ontwikkeling van de landbouw.

Schriftelijke vragen:

We hebben in deze periode geen schriftelijke vragen ingediend

Bezoeken:

Ondernemersplatform
Janny is op uitnodiging van het ondernemersplatform in Winsum langs geweest. De ondernemers hebben een duidelijk signaal afgegeven wat ze mee willen geven aan de raad mbt de bouwstenennotitie. Belangrijke punten:
-blijf investeren, dat levert geld en banen op
-iedereen vindt dat we af moeten blijven van de minima
-er zijn genoeg investeerders die geld (over) hebben om te investeren in projecten. De rente is bijzonder laag

Openluchtmuseum Het Hoogeland
Jan Willem en Mädi zijn aanwezig geweest en hebben kennis genomen van het beleidsplan.
Het is een prachtige plek en het auditorium leent zich prima voor informatiebijeenkomsten.

Bezoeken georganiseerd voor de raad:
Het Aanleg Winsum, waar we zijn geïnformeerd over de knelpunten van de Schouwerzijlsterweg, de uitbreidingsmogelijkheden van het Aanleg nu de voetbalvelden verplaatst zijn

MFA Bedum, waar we een presentatie van de stichting hebben mogen bijwonen. Ze zijn er klaar voor en wachten met smart op de klap die er vanuit de gemeente nog op gegeven moet worden. Ze waren in de veronderstelling dat dat op korte termijn zou gebeuren. De wethouder heeft gemeld dat het in elk geval dit jaar nog op de agenda komt.

Ik ben Janny Klei, geboren en opgegroeid in Drachten. Mijn ouders hebben hun roots in Noord Groningen, maar zijn in de jaren ’60 verhuisd naar Drachten. Philips startte daar een productiefabriek waar mijn vader als instrumentenmaker aan het werk ging. Na een prima jeugd in Drachten ben ik Maatschappelijk Werk gaan studeren in Groningen. Dit

Meer over Janny Klei